Nissan, Toyota, Ford, Renault, Peugeot, Citroen, Mitsubishi, General Motors, Chrysler, CODA, Tesla, Think και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες προσφέρουν ή θα προσφέρουν σύντομα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για όλα τα γούστα.
Από αυτοκίνητα πόλης όπως το Leaf της Nissan εώς SUV, όπως το RAV4 EV της Toyota, και σπορ αυτοκίνητα όπως το Roadster της Tesla. Παρόλο που τα περισσότερα μοντέλα προορίζονται για την Αμερικάνικη αγορά υπάρχουν και ευρωπαϊκές εταιρείας που ακολουθούν τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις όπως η Renault, η Peugeot και η Citroen που σχεδιάζουν να παρουσιάσουν νέα μοντέλα μέσα στο 2011. Σκέψου, γιατί δημιουργήθηκε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα τελευταία 5 χρόνια;....
Πολλές από τις νέες τεχνολογίες που παρουσιάζονται στις ημέρες μας έχουν πρωτοεμφανισθεί 60 ή και περισσότερα χρόνια πριν. Τότε μπορεί να μην κατάφεραν να φτάσουν στην εμπορική αξιοποίηση λόγω παράπλευρων τεχνικών προβλημάτων, έλλειψη υποδομής, έλλειψη κοινωνικής αποδοχής ή ακόμη και λόγω πολιτικών αποφάσεων επηρεασμένων από τους κυρίαρχους της αγοράς της εποχής.
Έτσι και η ιδέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι κάτι το καινούργιο. Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παρουσιάστηκε το 1834 από τον Thomas Daveport! Η εξέλιξή τους συνεχίστηκε για εκατό περίπου χρόνια και παρουσίαζαν συνεχής τεχνολογικές καινοτομίες κερδίζοντας αρκετά βραβεία. Η ανάπτυξή τους σταμάτησε απροσδόκητα λόγω της οικονομικής κρίσης του 1929. Μετά την κρίση ο βενζινοκινητήρας κέρδισε την μάχη και απορρόφησε όλα τα κονδύλια έρευνας και ανάπτυξης στις αυτοκινητοβιομηχανίες της εποχής.
Γιατί όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες επέλεξαν τους βενζινοκινητήρες; Μεταξύ των λόγων είναι φυσικά και το εμπορικό κέρδος που τους προσέδιδε. Με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα οι βιομηχανίες είχαν παράπλευρα κέρδη από την συντήρηση και τα ανταλλακτικά τόσο των κινητήρων όσο και άλλων συστημάτων των οχημάτων όπως της πέδησης (φρεναρίσματος).
Στον πόλεμο εναντίων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φυσικά συνέβαλαν και οι πετρελαιοβιομηχανίες που πρόβλεψαν το μακροπρόθεσμο κίνδυνο σε περίπτωση εξέλιξής τους. Αρχικά εμπόδισαν στην ανάπτυξη υποδομής δημόσιων σταθμών φόρτισης, και έπειτα πίεσαν στην κυβέρνηση των ΗΠΑ για νομοθετικές ρυθμίσεις που τους εξασφάλιζε ένα λαμπρό και κερδοφόρο μέλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κέρδη των πετρελαιοβιομηχανιών στις ΗΠΑ το 2005 ήταν 64 δις δολάρια.
Λόγω όμως της ενεργειακής κρίσης που άρχισε να διαφαίνεται από το 70 και μετά το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναθερμάνθηκε. Η μεγάλη αλλαγή υπήρξε το 1990 όταν ο Οργανισμός Διαχείρισης Αέριων Πόρων της Καλιφόρνιας και η κυβέρνηση της πολιτείας της Καλιφόρνιας πίεσαν για την ανάπτυξη οχημάτων με καλύτερη διαχείριση καυσίμων και χαμηλότερων ρύπων, θέτοντας ως στόχο την μηδενική εκπομπή ρύπων. Επίσης η αύξηση των προειδοποιήσεων από επιστημονικούς κύκλους για την υπερθέρμανση του πλανήτη και την δημιουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου δημιούργησε μια “πράσινη”-οικολογική συνείδηση στο αγοραστικό κοινό, και πίεσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν στην έρευνα λύσεων πέρα από την καύση υδρογονανθράκων. Τα υβριδικά μοντέλα που κυκλοφόρησαν με επιτυχία επιβεβαίωσαν τα νέα δεδομένα την αγορά αυτοκινήτων και έθεσαν τα θεμέλια για το επόμενο βήμα, την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.
Φυσικά δεν είναι όλοι σύμφωνοι με αυτή την αλλαγή. Υπάρχουν αρκετοί που αναρωτιούνται πως θα παραχθεί ο ηλεκτρισμός που θα απαιτηθεί όταν τα περισσότερα αυτοκίνητα γίνουν ηλεκτροκίνητα. Μια λάθος λύση είναι η κατασκευή περισσότερων πυρηνικών εργοστασίων καθώς οι κίνδυνοι τόσο από την λειτουργία τους όσο και από την επεξεργασία των αποβλήτων τους είναι μεγάλοι. Η σωστή λύση είναι η μεγαλύτερη εξάπλωση της εκμετάλλευσης ήπιων μορφών ενέργειας όπως η ηλιακή και η αιολική.
Ποια όμως είναι τελικά τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Παρακάτω είναι η λίστα που αναφέρεται στο σχετικό άρθρο της ελληνικής Βικιπαίδειας.
Πλεονεκτήματα:
Δεν παράγουν κανενός είδους ρύπους εξάτμισης.
Προκαλούν την ελάχιστη δυνατή ρύπανση σε μακροχρόνια βάση, υπό τον όρο ότι χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας . Υπό αυτή την προϋπόθεση, μπορούν να μετριάσουν την παγκόσμια θέρμανση που προκαλείται από το φαινόμενο του θερμοκηπίου και να μειώσουν την εξάρτηση από το πετρέλαιο.
Είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.
Επιτυγχάνουν σχεδόν σταθερή ροπή από την ακινησία έως τις μέγιστες στροφές λειτουργίας.
Έχουν ευχέρεια να λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες, συχνά ακόμα και ως τις 14.000 στροφές / λεπτό.
Έχουν χαμηλότερο κόστος σε βάθος χρόνου, καθώς δεν επηρεάζονται από την κάθε τόσο αύξηση της τιμής τη βενζίνης, αλλά και λόγω του χαμηλότερου κόστους σέρβις και συντήρησης. Τα HΑ χρειάζονται πολύ λιγότερο σέρβις και συντήρηση, καθώς:
Δεν απαιτούν τις τακτικές αλλαγές λαδιών.
Καθώς δεν εκπέμπουν ρύπους, δεν έχουν σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και διάταξη εξάτμισης, ούτε σιγαστήρα (σιλανσιέ) προ της εξάτμισης, ούτε καταλύτη ή φίλτρο καπνού.
Δεν απαιτούν αντικατάσταση ή έστω συντήρηση σε μηχανικά μέρη, όπως σύστημα ανάφλεξης, πιστόνια, βαλβίδες ή εκκεντροφόρους, διότι στα HΑ δεν υπάρχουν, ενώ οι μηχανές εσωτερικής καύσης έχουν πάνω από 100 κινούμενα μέρη.
Μπορούν να σχεδιαστούν έτσι ώστε να φορτίζονται κατά τις επιβραδύνεις του οχήματος (regenerative braking), βελτιώνοντας έτσι τον δείκτη κατανάλωσης.
Μειονεκτήματα:
Υψηλές δαπάνες κατασκευής, με αποτέλεσμα την υψηλή τιμή πώλησης.
Περιορισμένη απόσταση ταξιδιού μεταξύ κάθε επαναφόρτισης της μπαταρίας. Στο παρελθόν κάθε 60 χιλιόμετρα χρειάζονταν επαναφόρτιση. Ωστόσο, τα πιο σύγχρονα μοντέλα επιτυγχάνουν αυτονομίες που ξεκινούν από 100 έως 120 χιλιόμετρα στα αυτοκίνητα πόλης και φτάνουν στα 250 - 300 χιλιόμετρα ή και παραπάνω, σε αυτοκίνητα μεγάλης ισχύος. Το σημερινό ρεκόρ ανήκει σε ένα σπορ ηλεκτροκίνητο Tesla Roadster, που κατάφερε να διανύσει 504 χιλιόμετρα (313 μίλια) με μία μόνο φόρτιση, με μέση ταχύτητα 56 χιλιόμετρα/ώρα (35 μίλια/ώρα) και είχε 5 χιλιόμετρα (3 μίλια) ακόμα αυτονομία όταν έφτασε στον τερματισμό. Το ρεκόρ επετεύχθη στις 27 Oκτωβρίου 2009, κατά τη διάρκεια του παγκόσμιου οικολογικού διαγωνισμού Global Green Challenge, στην Αυστραλία.
Μεγάλος χρόνος επαναφόρτισης, συνήθως 6 ώρες για πλήρη επαναφόρτιση. Ωστόσο, αρκετά σύγχρονα μοντέλα μπορούν να φορτιστούν κατά 80% σε χρόνο λιγότερο της 1 ώρας
Περιορισμένη διάρκεια ζωής μπαταριών, συνήθως 3 - 4 χρόνια. Παρ' όλα αυτά, για το αναμενόμενο μέσα στο 2010 Chevrolet Volt, η General Motors ανακοίνωσε πως θα δίνει εγγύηση 8 έτη ή 100.000 μίλια (160.000 χιλιόμετρα).
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου